Aika Tiistai 14.3.2023 klo 17:00 Paikka Zoom-verkkoluento Luennoitsija Jyrki Kallio

Suomi–Kiina-seuran maaliskuun tiistailuennolla Ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija Jyrki Kallio arvioi Kiinan ja sen kansainvälisten suhteiden lähitulevaisuutta puoluekokouksen jälkimainingeissa. Kiinan kommunistisen puolueen 20. puoluekokous pidettiin syksyllä, ja pian uusi päättäjäkaarti aloittaa tehtävissään. Ylimpänä johtajana jatkaa odotetusti Xi Jinping. Vaikka puolueen yhtenäisyys säilyi ainakin näennäisesti rikkumattomana, Xi ei voi huokaista helpotuksesta: valta tuo mukanaan vastuun, joten virheisiin ei ole varaa. Yhteiskunnalliset jännitteet, joita on aiheutunut erityisesti talouden ongelmista, eivät ole hävinneet. Venäjä luo kansainväliseen tilanteeseen ennustamattomuutta ja epävakautta. Suhteet Yhdysvaltoihin ovat vaarassa ajautua kylmäksi sodaksi. Tällä tiistailuennolla arvioidaan, miltä lähitulevaisuus näyttää niin Kiinassa kuin muiden maiden suhteissa Kiinaan.

Verkkoluentojen tallenteet ovat seuran jäsenten katsottavissa kolmen kuukauden ajan
kirjautumalla jäsenpalveluun:
HTTP://WWW.FLOMEMBERS.COM/KIINASEURA

Etkö ehdi osallistua tiistailuennolle? Liittymällä Suomi–Kiina-seuran jäseneksi saat katsottua kaikki tiistailuennot myös jälkeenpäin verkkotallenteina. Liity siis seuran jäseneksi TÄÄLTÄ!