Helsingin kulttuurin ja elinkeinoelämän yhteisvierailu Pekingiin päättyi sunnuntai-iltana 15.5.. Moi Helsinki -nimen alle kerätty kokonaisuus esitteli pekingiläisille taiteen ja kulttuurin kärkien lisäksi suomalaisten yritysten osaamista sekä matkailumahdollisuuksia.

Tapahtuman aikana vahvistettiin niitä kulttuurivaihdon ja elinkeinopolitiikan yhteyksiä, joita on kymmenen vuoden ystävyyskaupunkisuhteen aikana rakennettu. Mukana ponnistuksessa olivat Helsingin ja Pekingin kaupunkien lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö sekä ulkoministeriö. Moi Helsinkiin osallistui 60 taiteilijan lisäksi yli 60 suomalaista yritystä ja 20 muuta organisaatioita.

Moi Helsingin päätapahtumana toimi Xidanin aukiolle rakennettu kolmipäiväinen kulttuuritapahtuma. Viikon aikana Pekingissä järjestettiin lisäksi viisi elinkeinopoliittista oheistapahtumaa, erillisiä konsertteja, Aalto-yliopiston muotinäytös ja opetustilaisuuksia.

Xidan-aukion päätapahtumassa teknisiä ongelmia lauantaina

Xidan-aukion päätapahtuma kärsi lauantaina teknisistä ongelmista, kun paikallisviranomaiset kielsivät sähkölaitteiden käytön sateen vuoksi. Tämän johdosta lauantain ohjelma jouduttiin perumaan. Sunnuntai oli kuitenkin aurinkoinen päivä ja suunnitelmien mukaisesti toteutettu ohjelma houkutteli paikalle runsaasti yleisöä.

Päätapahtumassa vieraili arvioiden mukaan yhteensä yli 25 000 ihmistä. Yleisö seurasi lavaohjelmaa mielenkiinnolla ja tutustui innokkaasti monipuoliseen oheisohjelmaan. Pisimmät jonot nähtiin matkailualueella ja lasten aktiviteettien luona.

Liiketoimintamahdollisuuksia edistäneet oheistapahtumat vetivät väkeä

Moi Helsingin viiteen elinkeinopoliittiseen oheistapahtumaan osallistui yhteensä yli 500 eri alojen yritysten, yliopistojen, tutkimuslaitosten ja muiden organisaatioiden edustajaa. Tapahtumien tavoitteena oli edistää suomalaisten yritysten liiketoimintamahdollisuuksia Kiinassa. Teemoiksi oli valittu sisäilman laatu, talviurheilun suorituspaikkojen rakentaminen, startup-yrittäjyys, arktinen meriteollisuus ja matkailu. Oheistapahtumat toteutettiin yhteistyössä Finpron, Slush Chinan, SeaFocuksen sekä useiden kiinalaisten toimialajärjestöjen kanssa.

”Tämä ei nyt mennyt aivan kuin Strömsössä, vaan ihan niin kuin Pekingissä. Lauantain peruutus kirvelee ikenissä, mutta viiden päivän kokonaisuudesta valtaosa saatiin toteutettua suunnitelmien mukaan. Menestyksekäs sunnuntai pelasti paljon, samoin onnistuneet yritystapahtumat. Seuraamme nyt mielenkiinnolla tapahtuman näkyvyyttä kiinalaisessa mediassa sekä paikallisen sosiaalisen median kanavissa”, totesi kulttuurijohtaja Stuba Nikula tapahtuman porttien sulkeuduttua paikallista aikaa klo 19 sunnuntaina. ”Tapahtumakokonaisuuden idea oli avata ovia monenlaiselle helsinkiläiselle osaamiselle Pekingissä. Siinä onnistuimme vähintään kohtuullisesti ja mukana olleiden taiteilijoiden ja yritysten tehtäväksi jää nyt ottaa tehot irti näistä mahdollisuuksista”, Nikula jatkoi.

Moi Helsinki tapahtumassa esiintyneet artistit ja taidesisällöt:

Club for Five
Kimmo Pohjonen
Ronya
HumppAvanti!
Minna Tervamäki
Tero Saarinen Company
Ima Iduozee
Wusheng Company

Kaisa Salmen yhdessä Jyrki Parantaisen sekä AV-Arkin kanssa kuratoima 30 valokuva- ja videotaiteilijan usean näytön teosintallaatio
Finnanimationin keräämä 11 suomalaisen lastenanimaation kooste
Kaisa Salmen suunnittelema moniaistinen vuodenaikainstallaatio