Maolaisten SuomiKiina-seuran kaappauksesta tuli 4. toukokuuta kuluneeksi tasan 50 vuotta. Kaappauksen vuosipäivänä julkaistiin Yle Areenassa Jouko Aaltosen dokumenttielokuva Pieni punainen, joka kertoi maolaisen liikkeen historiasta Suomessa. Dokumentti sivusi myös SuomiKiina-seuran valtausta toukokuussa 1970. Yle TV1 esitti dokumentin 7.5. Dokumenttiprojekti sarjassa ja elokuva on edelleen nähtävissä Yle areenassa.

Maolaiskaappausta ja seuran toimintaa Kiinan kulttuurivallankumouksen aikana on käsitelty seuran tilaisuuksissa ja Kiina sanoin ja kuvin -lehdessä.
Kulttuurivallankumouksen ja maolaisten valtauksen ajasta voi lukea mm. Kiina sanoin ja kuvin -lehdessä julkaistussa Veli Rosenbergin artikkelissa Suomi-Kiina-seuran vahvoja naisia – Aune Laurikainen.

Maolaisuutta Suomessa käsiteltiin myös maanantaina Kulttuuriykkösellä. Radio-ohjelmassa haastateltavana olivat Pieni punainen -dokumentin ohjaaja Jouko Aaltonen ja Itä-Aasian koulutuskeskuksen johtaja ja professori Lauri Paltemaa.

Jos maolaisuus ja kulttuurivallankumous ja niiden vaikutus Suomessa ja SuomiKiina-seurassa kiinnostaa, suosittelemme lämpimästi tutustumaan aiheeseen katsomalla, lukemalla ja kuuntelemalla yllä linkitetyt dokumentin, artikkelin ja radio-ohjelman.

Mikäli Maon ajatukset kiinnostavat, Pieni punainen -kirja on ostettavissa seuran toimistosta hintaan 15,00€:
kiinaseura.fi/otteita-puheenjohtaja-mao-tse-tungin-teoksista/