Helsingin kiinalaista uuttavuotta juhlitaan jälleen maanantaina 31. tammikuuta, kun härän vuosi vaihtuu tiikerin vuodeksi. Verkossa nähtävän juhlaohjelman lisäksi lukuisat jääveistokset ilahduttavat ympäri kaupunkia.

Viime vuosina Kansalaistorilla temppelimarkkinoineen vietetty juhla on tänä vuonna koettavissa verkossa sekä kaupunkitilassa tiikerin vuotta kuvastavien jääveistosten muodossa. Jääveistoksia voi ihailla Keskuskadulla sekä Helsingin kaupungin kulttuurikeskuksien pihoilla Annantalossa, Kanneltalossa, Maunula-talossa, Vuotalossa ja Stoassa.

Helsinki-kanavalla ja tapahtuman verkkosivuilla nähtävässä lähetyksessä päästään seuraamaan kiinalaisen uudenvuoden juhlintaan liittyviä tunnelmia ja perinteitä Pekingistä. Luvassa on muun muassa musiikkiesityksiä, kungfua, peking-oopperaa sekä kiinalaisen uudenvuoden viettoon liittyvien kädentaitojen esittelyä.

Kiinalaisessa horoskooppiperinteessä tiikerin vuosi suosii rohkeutta ja avoimuutta muutoksille. Perinteen mukaan tiikerin vuonna tälle eläinten kuninkaalle tyypillinen tarmo voi vallata ihmiset ja saada heidät tarttumaan toimeen.

Helsingin kiinalainen uusivuosi on Helsingin ja Pekingin kaupunkien isännöimä tapahtuma, jota on vietetty Helsingissä vuodesta 2007. Tuotannosta vastaa Suomi–Kiina-seura yhdessä Kulttuurikeskus Caisan ja Helsingin tapahtumasäätiön kanssa.

Helsingin kiinalainen uusivuosi verkossa Helsinki-kanavalla (helsinkikanava.fi) ja osoitteessa kiinalainenuusivuosi.fi ma 31.1. klo 17. Jääveistokset ovat nähtävillä 31.1. alkaen. Jääveistosten kesto riippuu sääolosuhteista.